Tuesday, December 31, 2013

Perlu ke Tak Vaksin?

As-salam, 

(p/s: Kalo korang ni geng anti vaksin- sila jangan butthurt or baca entry ni, ni adalah blog sy dan pendapat sy sendiri. TQ)

Semalam baru lepas bawak baby Annur inject untuk 5 bulan..tak silap ni inject 3 serangkai (DTP, Polio, HTP) tu, buat kali ke 3, last la..pasni inject lain plak..di bawah ni jadual imunisasi dari Kementerian Kesihatan Malaysia 
Imunisasi merupakan satu proses memberi vaksin kepada bayi bertujuan untuk mencegah penyakit-penyakit berjangkit. Vaksin ialah virus atau bakteria yang mati atau dilemahkan. Vaksin membantu menghasilkan imuniti kepada bayi terhadap penyakit-penyakit tertentu. Imunisasi boleh diberi secara suntikan (melalui otot atau di bawah kulit) atau melalui mulut. Kesan sampingan vaksinasi adalah perkara biasa dan pada kebiasaannya adalah ringan dan tidak membahayakan.  Ada beberapa vaksin yang diwajibkan diberi kepada bayi oleh Kementerian Kesihatan, tetapi, sebagai ibubapa, kita perlu juga mengambilkira beberapa vaksin tambahan lain untuk bayi iaitu:



Masha rasa semua mummy2 diluar sana mahukan yang terbaik untuk si kecil anda, tetapi lately ni terlalu banyak  source ntah dari mana yang Anti Vaccine Parents (AVP) dah macam Alien vs Predator plak kn..hehe..Bagi Masha, itu hak ibu/bapa masing2, tiada paksaan dalam memberikan suntikan vaksin di Malaysia ni. Tapi bagi pendapat Masha, Masha yang anak ke 4 dari 7 adik beradik dan kesemuanya mak bawak kami pergi cucuk untuk setiap bulan dari baby lagi, dan sampai ke sekarang, dengan izin Allah, Alhamdulillah..kami masih sihat..Dengan sihatnya kita pada zaman sekarang ni, it is proven that this vaccination program ni selamat dan boleh digunapakai. So, begitu la juga untuk anak2 Masha, Masha bagi cucuk juga. Masha tau, AVP di luar sana bimbang akan source/ingredient yang terkandung dalam setiap vaccine tu tak tentu halal dan haram nya, dan bimbang side effect after inject tu kan. Lupe plak nak tanya, kat bahu belah kiri korang ada parut BCG tak?..ke korang xnak anak korang ada parut. Sangatlah tidak adil, jika AVP melabelkan kami yang bagi anak2 kami vaksin tidak kisah akan halal atau haram, sedangkan Program Imunisasi Malaysia ini sendiri diputuskan dan dibenarkan oleh JAKIM. Kawan-kawan Medic Masha yang grad dari seluruh pelusuk negara Islam, belajar dengan practitioner perubatan Arab Islam pun takde nak bising2 pasal issue ni, malah mereka anggap ia Harus. Vaksin telah menyelamatkan berjuta-juta nyawa di seluruh dunia. Takkan la diorang nak tipu, diorang pon bagi anak diorang cucuk jugak.

Memang tidak dinafikan, ada juga yang mengambil vaksin, masih terkena penyakit. Tetapi percentage nya sangat la sedikit. Sama jugak la, bagi yang tak amik vaksin langsung, dan guna kaedah lain, pon kena juga penyakit. Penyakit dan kematian yang menimpa manusia merupakan salah satu dari ujian daripada Allah SWT. Setiap perbuatan dan amalan manusia mempunyai kaitan rapat dengan ujian Allah. Semua ini kuasa Allah, dan seperti semua orang sedia maklum kita sekarang ni dah nak sampai ke penghujung zaman dan kita ni manusia akhir zaman dan sekarang sudah banyak tanda2 kiamat berlaku, antaranya menularnya virus-virus  ni..Rasulullah SAW sendiri juga pernah menceritakan mengenai tanda-tanda kiamat antaranya kematian yang dasyat yang mengorbankan ramai manusia.

So, kita sebagai ibu dan bapa perlu la usaha dan tawakal untuk melalui semua ujian-ujian yang diberikan kepada kita. "Orang yang menolak asbab adalah jahil, dan orang yang yakin dengan asbab adalah syirik, tawakal adalah menggunakan asbab dengan yakin yang betul, (Hamka, 2013)". Dalam surah Al-Talaq ayat 3, Allah berfirman, "Sesiapa yang bertawakal kepada Allah, maka Allah mencukupkan keperluannya".  Rasulullah SAW pernah bersabda "Allah telah menurunkan penyakit dan ubatnya, maka setiap penyakit mempunyai ubatnya. Cari dan ambillah ubat dan jangan menggunakan barang yang haram sebagai ubat" (riwayat Abu-Dawud). Malas nak membebel banyak2, kang terus jadi satu thesis untuk Ph.D plak kan, walaupun banyak lagi nak tulis n nak bagi references ni..Jika terdapat sebarang kemusykilan lagi boleh la rujuk di Dr. Zubaidi, dan di Dr. Harlina Sekian terima kasih.Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

~ You Might Also Like~

Related Posts with Thumbnails

Disqus for Story of MyChantique

blog comments powered by Disqus