Wednesday, June 16, 2010

Kenapa kita tidak ingat semua mimpi kita?

Semua orang bermimpi, walaupun ada sesetengah orang berkata yang mereka tidak pernah bermimpi hakikatnya mereka bangun dengan 1 mimpi dan dapat mengingati mimpi tu dengan mudahnya. Sebab itu lah, kita semua boleh ingat hanya beberapa mimpi sahaja. Sainstis mimpi ada menganggarkan bahawa kita akan lupa 95 hingga 99% daripada mimpi kita semua.


Kita lupa akan mimpi kita dengan cepat kerana kita sebenarnya tidak 'betul-betul terjaga' dalam mimpi kita - oleh itu otak kita tidak boleh berfungsi di tahap yang paling tinggi. Satu-satunya yang kita hanya ingat adalah mimpi yang terakhir sekali sebelum kita bangun ataupun mimpi yang special yang ada kaitan dengan kehidupan harian dan diri kita (contohnya: kita mimpikan tentang kerja ke, ape2 je la).

Kalau anda ingin mengingati mimpi kita yang lain2, cuba amalkan sesudah bangun dari tidur di pagi hari, cepat2 catat semula mimpi kita yang kita masih ingat itu. Lama- kelamaan anda akan terkejut, kerana anda dapat mengingati mimpi anda dengan banyak sekali..'Selamat Mencuba'..:-)..(Dalam cubaan untuk menulis dalam B.Malaysia dengan betul..huhu..mcm tulis karangan le pulak)..

5 comments:

  1. betul tu kak masha ;)
    dulu penah gak try tulis mimpi..tapi lame2 rase malas pulak~ hehe

    ReplyDelete
  2. eheh..ade jgk org yg buat eh..ingatkan xde..best x tulis2 mimpi ni..akak dpt info ni, n juz tulis blik je..xpnh buat pon..

    ReplyDelete
  3. ika selalu x ingat mimpi ika tau ingat yg mimpi hantu je hehe

    ReplyDelete
  4. ye..mimpin yang seram2 mmg akan ingt..hehe..lg2 kalo mimpi 2 berkaitan dgn dri kita..

    ReplyDelete
  5. cik ain igt mimpi...^_^
    so xcited...bangun pagi2 terasa nk cite kt mr.ariff...
    kadang2 x cite kt sape2...cite kt diri sendiri je...

    ReplyDelete

~ You Might Also Like~

Related Posts with Thumbnails

Disqus for Story of MyChantique

blog comments powered by Disqus