Saturday, August 6, 2011

Holiday in S'pore

Hohoho..horlicks eh..hehe..iklan ni dah ade balik kat tv. Tapi tujuan Masha bukanlah nak cerita pasal Horlicks, saje je introduction tadi. Cerita ni bulan lepas punya, baru mlm ni berkesempatan nak cerita. pada 15-17 July lepas, Masha telah dijemput oleh family Mr.Everdale untuk ke Singapore. First time ok keluar dari Malaysia ni. Jakun sikit. Hometown Mr.Everdale kat Woodland, S'pore. Tujuan pergi S'pore ni, sebab ada kenduri doa selamat. So Masha nak story sikit la pengalaman Masha sepanjang di sana. 

14th July
Actually 14 July tu, balik kerja terus Masha naik bus ke JB srg2, sebab nya kalo ikot plan Masha gerak siang 14 July tu with Mr.Everdale and MIL, tapi sebab xdapat cuti on that day, terpaksa la gamble naik bus sorang2, alhamdulillah sampai juga terminal Larkin. Sampai je rumah Mr.Everdale, solat sume. Rehat jap, then teros masok S'pore pagi2 buta. Tak silap dalam pukul 2 am lebih la. Sebab esok nya MIL ada kerja di JB, takut balik pagi esoknya , takut lewat sampai ke JB.

15th July
Sampai S'pore dalam pkul 3 am. Sembang2. Tidur dalam pukul 4.30 am. Pagi esok nya, pukul 9.30am, dah gerak, nak pergi ke USS, wawawa...best..walaupun pagi Jumaat tu hujan. Masha merasa naik MRT (Train di S'pore). Then pergi break fast jap kat Long John. Then baru gerak ke USS dalam pkul 11 lebih. Sampai di USS dalam pkul 12 lebih. Kitaorang (Mr.Everdale, his Sis, and his Aunt) spent time and play around with the game till about 9 pm. Sangat berpuas hati. Best sangat and enjoy. Paling best, 1) Shrek 4D 2) Battlestar Galactica 3) The Mummy 4) Wet World 5) All the Mascot included Puss in boots, Marilyn Monroe, Madagascar Mascot and Kungfu Panda. Then dalam pkul 9.30 sampai rumah, activity seterusnya, tengok movie Harry Potter Part2, pukul 11.30pm..Ni pon best juga. happy ending, finally masa yang Masha nantikan dah tiba, Voldermort mati juga akhirnya. Then balik rumah, tidur dalam 3am juga. Penat tapi sangat happy..;-)

16th July
Hari kenduri doa selamat. Pagi2 lagi Masha bangun untuk teman MakTam Mr.Everdale pergi ke pasar beli barang2 untuk memasak dan breakfast. 1st time juga pergi pasar di sini yang kebanyakkan nya jualan di pasar di monopoli oleh kaum Chinese. Suasana macam di M'sia juga, tapi pelik sikit sebab mostly peniaga jual sayur, jual ikan sume Chinese. Then siap2 beli barang, balik rumah siap2 untuk tlg memasak. Dalam lepas Asar, majlis dimulakan. Pada malam harinya pula, Masha bersama Mr.Everdale sibling lepaking di 888(triple 8) ala2 macam medan selera juga. Sembang2 minum2.

17thJuly
Pagi nya, family gathering lagi. Breakfast beramai2 di Banquet (ala2 macam food court). Selesai terus pulang ke JB, dan straight balik ke KL naik bus dgn Mr.Everdale, sebabnya dia kerja shift malam hari tu. sesampainya di KL, terus Mr.EverDale pergi kerja..

Kesimpulan nya di sini, (Positive)S'pore sebuah negara yang bersih dan kemas. Sepanjang Masha lalu di jalanraya, tiada 1 sampah pun di tepi2 jalan. Agak respect juga lah di sini. Jalan rayanya pun, takda nye lubang2, smooth je. Takda risalah2 atau iklan2 Ah Long tampal di merata2 pokok ataupun di tepi2 jalan. Banyak juge kereta2 pelik yang tiada di Malaysia. And sepanjang jalan raya banyak pokok dan sangat redup.  (Negative) pihak penguatkuasa di sini amat2 cerewet, anything and anywhere we go must have money atau kata nama lainnya, nak parking kereta je kena bayar, xde free nye. Mostly toilet kat sini xde paip (really difficult if you want to pee)..huhu..Must always bring along the wet tissues. Wuteva pun, enjoy the pics :

Jakun sikit tengok double line zig zag. Still dunno what does it mean..hurmmm?

Here we come...Universal Studio Singapore (USS)

 in-front of the USS Store

 Me with the yellow cab.

 With Gloria Madagascar

 In front or Far-Far Away Castle
 BattlestarGalactica

With Puss in Boots yang notty

  Harry Potter Part 2

Ticket Wayang (Golden Village bkn TGV je..)

No comments:

Post a Comment

~ You Might Also Like~

Related Posts with Thumbnails

Disqus for Story of MyChantique

blog comments powered by Disqus